چاپ در بسته بندی

 چاپ در بسته بندی

 

تکنیک های چاپ در دنیای بسته بندی

مقدمه

چاپگری یک هنر قدیمی است که در قرن هفتم در چین آغاز شد. به لطف گوتنبرگ ، چاپ تایپوگرافی به وجود آمد و انقلاب های بعدی فناوری چاپ دیجیتال تا چاپ افست را به نمایش گذاشت ما در این مقاله قصد داریم شما را با اصول کار متفاوت ترین روش های چاپ رایج در جهان بسته بندی را آشنا کنیم

 

انواع چاپ در بسته بندی

افست ، فلکسوگرافی ، روتوگراور و دیجیتال

 

انواع چاپ در بسته بندی

چاپ افست

چاپ افست یک سیستم چاپ غیرمستقیم است زیرا جوهر از یک صفحه آلومینیومی(یا همان زینک) که تصویر مورد نظر روی آن حک شده است به غلتک لاستیکی و سپس به پشتیبان چاپ (معمولاً کاغذ یا مقوا) منتقل می شود.در طی این فرآیند ، کاملاً پیچیده ، جوهر موجود در مرکب دان (یا مخزن) ابتدا به گروه آسیاب ها منتقل می شود. سپس صفحه ای که سیلندر را می پوشاند ، توسط غلتک هایی که لایه ای از آب را منتقل می کنند و غلطک های جوهر که جوهر را منتقل می کنند لمس می شود. به نوبه خود ، صفحه آلومینیومی جوهر را روی یک صفحه لاستیکی منتقل می کند بعد لاستیک ها عملیات چاپ بر روی مقوا وکاغذ را انجام میدهند.قطعاً مزایای اصلی چاپ افست کیفیت و سرعت بالا در چاپ است. این نوع چاپ معمولاً برای حجم های بسیار زیاد استفاده می شود ، زیرا هزینه های تولید کاهش میابد.

 

چاپ افست

 

 

فلکسوگرافی

فلکسوگرافی ، که فلکسو نیز نامیده می شود ، یک تکنیک مستقیم است که از صفحات چاپ لاستیکی استفاده می کند و جوهر را مستقیماً روی سطح چاپ منتقل می کند.جوهر از محفظه جوهر به رول آنیلوکس (معمولاً از فولاد یا سرامیک) منتقل می شود که در آن تیغه جوهر اضافی را حذف می کند. سپس ، جوهر به رول چاپ منتقل می شود (که به آن کلیشه نیز گفته می شود) که آن را روی پشتیبانی چاپ تحویل می دهد.

 

 

روتوگراور

روتوگراور یک روش چاپ مستقیم و چرخشی است. این فرایند شامل یک رول جوهر افشان است که جوهر را مستقیماً روی چاپ می رساند. رول چاپ از فولاد ساخته شده و با یک لایه مسی روی آن روکش شده است که تصویر مورد چاپ روی آن حک می شود. این تکنیک معمولاً برای تیراژهای میلیونی استفاده می شود.

روتوگراور

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال تکنیکی است که شامل یک فرآیند دیجیتالی است که به موجب آن جوهر مستقیماً بدون استفاده از قالب یا کلیشه روی متریال مورد نظر چاپ می شود. این چاپ شامل تکنیک های مختلف چاپ مانند جوهر افشان ، خشک نگاری ، تونر و غیره است. مزیت این نوع چاپ نسبت به چاپ افست و فلکسو این است که نیازی به کلیشه یا زینک ندارد و میتوان تعداد کم و محدود چاپ کرد.

 

چاپ دیجیتال

 

چرا رنگ بسته بندی بر خرید مصرف کنندگان تأثیر می گذارد

رنگها بیش از آنچه تصور می کنید بر انتخاب مصرف کننده تأثیر می گذارد. ثابت شده است که ۸۵ درصد از دلایلی که مصرف کنندگان را به خرید یک محصول سوق می دهد رنگ است. محققان در مطالعه ای توضیح دادند که افراد به طور خودکار هر رنگ را با احساس خاصی مرتبط می کنند.

 

ارتباط با رنگ

 

می توانید از ارتباط رنگ ها و احساسات برای پیشبرد فروش استفاده کنید. نتایج آزمایشی که در مجله دانشجویی کالج منتشر شد ، ارتباط بین رنگها و احساسات را برجسته کرد: سبز با آرامش همراه است ، آبی با آب و احساس راحتی و آرامش ، قرمز با عشق و احساس تسلط ، سیاه با قدرت ، و زرد و نارنجی با شادی.

 

تاثیر رنگ درجعبه

بر اساس این نتایج ، واضح است که هنگام طراحی یک بسته بندی ، باید به منظور افزایش فروش و ارسال یک پیام بسیار خاص به مصرف کنندگان ، پیوند قوی بین برخی رنگها و احساساتی که آنها برمی انگیزند را در نظر گرفت. کاری که شرکت های با عملکرد بالا برای مدت طولانی انجام داده اند تا به ارتباط موثرتر و کارآمدتری دست یابند.

 

تاثیر رنگ درجعبه

 

بسته بندی برخی از محصولات مراقبت از دندان عمدتا آبی است. این رنگ در واقع با پاکیزگی ارتباط دارد و بر وعده خمیردندان برای تمیز و سفید شدن دندان ها تأکید می کند.

 

رنگ دربسته بندی مواد غذایی

محصولات غذایی ، بیشتر رنگ زرد و سبز را به عنوان رنگ بسته بندی انتخاب می کنند. در واقع ، رنگ سبز با طبیعت ارتباط دارد و برای تأکید بر جنبه های اصلی ، طبیعی و سالم یک محصول بسیار مناسب است. رنگ زرد با آفتاب و خوش بینی همراه است و محصول را به شیوه ای مثبت تبلیغ می کند.

بسته بندی چای معمولا با رنگ مشکی همراه است این به معنای بی ارزش بودن محصول نیست رنگ مشکی رنگ لوکس بودن محصول وبا کیفیت بودن محصول را نشان میدهد

 

نقش رنگ درشناخت برند

رنگ علاوه بر انتقال احساسات ، شناخت برند را تسهیل می کند. بسته بندی ای که به وضوح از نظر رنگ و شکل متفاوت است ، به راحتی توسط مصرف کنندگان تشخیص داده می شود.محققان دریافتند که رنگ باعث افزایش ۸۰ درصدی برند می شود. به رسمیت شناختن نام تجاری تأثیر شدیدی بر رفتار خرید مصرف کنندگان دارد. بسیاری از آنها ، در واقع ، سعی می کنند محصولات مختلف را در قفسه ها بر اساس رنگ شناسایی کنند. انتخاب رنگهای مناسب برای شرکت مزیت ایجاد می کند ، زیرا امکان شناسایی موثرتر بسته بندی و تشخیص محصول را فراهم می آورد و در نتیجه برتری آن نسبت به محصولات رقیب است.

 

وقتی شرکتی با رنگ خاصی مشخص می شود ، می توان برای مدت کوتاهی استراتژیک آن را تغییر داد تا علاقه مصرف کنندگان را تقویت کند. یک مثال قابل توجه ، یک شرکت ، مارک محبوب سس گوجه فرنگی است که رنگ بسته بندی خود را برای مدت کوتاهی تغییر داد. این شرکت ، که به دلیل بسته بندی قرمز متمایز خود مشهور است ، رنگ را به سبز تغییر داد و این واقعیت ، همچنین به لطف ارتباطاتی که رنگ جدید از نظر درک ارائه داد ، فروش ۲۳ میلیون دلار را افزایش داد.

 

نکاتی برای بسته بندی موفق

اگر می خواهید ارتباط بسته بندی خود را تقویت کنید ، می توانید از قوانین مربوط به رنگ پیروی کنید ، اما گاهی اوقات ممکن است برای ارتقاء اعتبار برند ، خلاف جهت پیش بروید. همانطور که گفتیم ، رنگهایی وجود دارند که پیوند تداعی کننده قوی با احساسات خاص ندارند و احتمالاً توسط اکثر شرکتها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین ، می توانید از یک رنگ کمتر استفاده شده استفاده کنید تا به راحتی توسط مشتریان فعلی و آینده خود تشخیص داده شود.ترفند دیگر انتخاب رنگ های مناسب هنگام طراحی لوگوی برند است که می تواند بر موفقیت یک محصول از نظر ارتباط ، شناخت و فروش تاثیر بگذارد. رنگها برای برقراری ارتباط بین ارزشهای برند و تسهیل شناختن نام تجاری مهم هستند و بنابراین باید با دقت انتخاب شوند